reklama

Svet sa zbláznil

Pred viac ako pol rokom som sa stal dobrovoľníkom. Nebolo to prvýkrát a ako dobrovoľník som si už niečo preskákal. Osobne zastávam názor, aby bolo dobrovoľníctvo neodmysliteľnou skúsenosťou a školou každého mladého človeka, pretože ukazuje na potrebu nezištnosti a reálne ho učí vyjsť zo seba samého. Jedinečnosť mojej súčasnej skúsenosti je ale v tom, že som prvý raz dobrovoľníkom medzi ľuďmi, od ktorých sa neprestávam učiť. Cez prácu, ktorú robím, som spoznal svet, ktorý dovtedy ležal v krajine sladkej nevedomosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

OZ Inštitút prijatia si už na Slovensku získal svoje meno a to hlavne vďaka projektu internetovej poradne pre mladých IPčko.sk. Ponúkame anonymný priestor pre ľudí, ktorí hľadajú pomoc. Sú nimi prevažne mladí ľudia, pre ktorých je internetová komunikácia dnes už bežnou praxou. Neodmietne však nikoho, kto potrebuje pomoc. IPčko.sk je o spoločenstve ľudí študujúcich a pracujúcich v oblasti psychológie a možnosti pomoci sú naozaj veľké. Ďakujeme za dôveru tým, ktorí nám napísali po prvýkrát a rovnako tým, ktorí sa pravidelne vracajú. Denne sa do online rozhovoru prihlási v priemere 30 ľudí. Štatisticky necelý autobus. Veľmi nás teší, keď počujeme ako sa slovo o nás šíri ďalej a že stále viac a viac ľudí vie, na akej zastávke nastúpiť do nášho autobusu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo by dosť krátkozraké povedať, že sa problémy stále opakujú a poradcovia sú iba automat na správne odpovede. Keby tomu tak bolo, IPčko.sk by už dávno skončilo. Krása slobody je v jej spontánnosti, nepredvídateľnosti a schopnosti prekvapiť. A práve tak vnímam rozhovory a pomoc na IPčku.sk Ľudia k nám prichádzajú slobodne a bez strachu, a dokážu sa otvoriť i s tou časťou ich životného príbehu, ktorú si ešte nikto predtým nevypočul.

Nie som psychológ. Ale IPčko.sk nie je iba o psychológii. Našim cieľom nie je potvrdenie vedeckého experimentu, či analýza osobnosti. Chcelo to istý čas, kým som si viac oslovil a prežil filozofiu prijatia, ktorá je našou pevnou pôdou pod nohami. Vypočuť si človeka a dať mu možnosť zakúsiť, že som tu pre neho. Často sa s človekom, ktorý nám píše vydávame na spoločnú cestu do neznáma. Nemusíme mať vždy univerzálne riešenia. Podstatné je, že kráčame s nimi. Sme s nimi v ich najťažších chvíľach. A o tom je prijatie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobré veci potrebujú rásť a po viac ako ročnej skúsenosti je našou ambíciou ísť ešte ďalej, ešte bližšie. Internet si dnes vo vrecku nosíme všade so sebou a to spôsobilo veľký trest vo svete mobilných aplikácií. Tento pokračujúci trend je výzvou aj pre nás a prichádzame s novým projektom Vždy a všade. Jeho cieľ je ľahké vyčítať. Vytvoriť mobilnú aplikáciu, cez ktorú by sme poskytli človeku prvú pomoc v jeho ťažkých chvíľach. Rýchlo, ľahko a najnovšie aj prostredníctvom mobilných zariadení. Krátke video pre krátku ilustráciu.

Tomuto projektu sa venuje denne viacero ľudí z nášho tímu, ale podporiť ho môže každý a to formou jednoduchého hlasovania. Cez portál ĽudiaĽuďom.sk sa uchádzame o grant na realizáciu projektu a v princípe vyhráva projekt, ktorého verejná podpora je najvyššia. 

Keď som pred pár dňami opätovne preposielal prosbu o hlasovanie na facebooku, pozastavil som sa nad jedným komentárom. Bol veľmi krátky a jeho skeptická povaha mi umožnila porozmýšľať nad kritikou, ktorá nie je vždy vyslovená. Nedôvera bola v otázke medzi virtualitourealitou. Nie je virtuálna pomoc iba zbytočnou náhradou tej reálnej? Virtuálny rozhovor namiesto rozhovoru reálneho? Nezdá sa to aj vám obrátené, že nemáme reálne blízke vzťahy, riešime to cez internet a potom ich naspäť nasmerujeme na reálny vzťah? Celé je to akosi pomotané a mnoho mladých dokonca ani nemá smartphone s internetom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je v tom veľa pravdy a s mnohým súhlasím. Mojou odpoveďou bolo, že mať "reálne" vzťahy je ideál, ktorý nemá každý a veľa ľudí za to nenesie ani osobnú zodpovednosť (rozvody a iné). Áno, je to pomotané, súhlasím, veď inak by IPčko.sk nemalo čo robiť a denne by sme stretali šťastných ľudí vychádzajúcich z rodín, ktoré poskytujú psychologickú oporu a utvárajú silné vzťahy. Niekedy ale nájdeme sami seba v začarovanom kruhu a pocit hanby či neistoty alebo strachu nás prenasleduje na každom kroku. Dusíme to v sebe, až kým sa z toho nevyvinie niečo úplne patologické. Pomocou budú možno doživotné lieky alebo protidrogové liečenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svet sa bohužiaľ zbláznil, navliekol si virtuálnu masku, ktorá odosobňuje a tým na oko uľahčuje. Osobne by som bol veľmi rád, keby bol každý online rozhovor nahradený rozhovorom reálnym. Z vlastnej skúsenosti viem, koľko sily a sebazáporu ma stojí to, aby som sa niekomu druhému otvoril, stal sa zraniteľným. Častokrát je to dokonca tak, že to musí zo mňa niekto blízky doslova vymlátiť, pretože je pre mňa vnútorne nemožné, aby som s tým prišiel prvý ja. Online rozhovor je tak prostriedok, ktorý síce nie je ideál, ale v súčasnosti najrozšírenejšia forma komunikácie. Je preto dobrým odrazovým mostíkom a začiatkom niečoho oveľa dobrodružnejšieho.

Dôležité je začať a nebyť v tom sám.

Jakub Betinský

Jakub Betinský

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Chodím stopom. Mám rád bezdomovcov a dobrú muziku. Viem byť sarkastický a občas pôsobím neisto. Chcem sa veľa naučiť a preto píšem. Quem te Deus esse Jussit, et humana qua parte locatus es in re, Disce. (Parsius, Satiry) Zoznam autorových rubrík:  OČAMI, KTORÉ VIDIA EIFFELOVKUSTOPÁROV SPRIEVODCA PO SLOVENSSPOLOČENSKÝ DŽOJNTHLASY ULICECESTA TAM A SPAŤNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu