reklama

Stopárov sprievodca: Poľsko bude mať euro aneb cesta kamiónom

Začalo to zimou. Aby som bol presný, dvoma hodinami zimy! S Veronikou sme stopovali na našej obľúbenej pumpe a nič. Jeden pán nám nakoniec poradil, prečo neoslovíme nejakého poľského kamionistu? Všetci pôjdu na Žilinu a keďže je sobota poobede, tak je to asi naša jediná šanca. Ani sme sa nenazdari sa sedeli sme v kamióne. Moja slovakizovaná poľština (či poliakizovaná slovenčina?) bola našťastie zrozumiteľná a dozvedeli sme sa nejednu zaujímavú vec: napríklad, že od apríla sa bude v Poľsku prechádzať na euro.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Neviem či ste už niekedy šli kamiónom, ale jedno je isté: maximálne jeden spolujazdec. Ja som bol teda dosť ilegál, pretože som zaujal pozíciu na posteli za sedačkami. Kokpit kamiónu, to je inými slovami jednoizbový byt a de fakto dom na kolesách. Takže kedykoľvek by nás zastavila cestná kontrola, bol by som mimo zákon a to iba z toho nevinného dôvodu, že kedy sa kamión náhodou vyskytol v núdzovej situácii a musel by nečakane a prudko brzdiť, tak by som bol prvý, ktorý by prerazil predné sklo a doprial zvyšku posádky čerstvého vzduchu. Tak som vlastne rád, že sa nič takého neprihodilo a došli sme bezpečne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Raz mi niekto povedal, že ako Slováci máme jazykovú vyhodu. Čechom rozumieme bez problémov a s Poliakom to tiež nie je veľký problém. Na druhej strane, Čech s Poliakom by si až tam moc nerozumeli. Niečo pravdy na tom bude, ale na tom teraz nezáleží. Hlavné je, že sme s poľským kamionistom v pohode pokecali.

Začali sme diplomatickým konflikom o pôvode pána Jánošíka a ladne sme sa presunuli ku pirohom. Prekvapivo, narazili sme na skutočného diplomata a dal nám za pravdu vo všetkom.

Bavili sme sa o nedostatku regionálne zameranej politiky v Poľsku. Krajina tak od zeme bohatá má v dobrých rukách veľký potenciál, len mi to príde ako ďalší typický príklad ex-satelitného štátu, ktorý sa rokmi naučil myslieť vo veľkom a rozdeliť si veci na drobné je kosa na kameň. Ale tak treba im (aj nám) držať palce a jedného dňa sa to možno podarí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poľskému priateľovi sa páči hlavne žilinský región a úplne mu rozumiem - ach tie naše pyšné hory a doliny. Tiež sa mi za nimi veľakrát cnie keď som mimo rodnú zem a každý návrat domov treba pokrstit výstupom na neďaleký Kľak (áno, to je ten kopec na etikete pramenitej, nie minerálnej, vody Rajec) - a mimochodom, vôbec nie je patentovaná prírodou. Na to by jej príroda patent nedala.

Späť ale na cestu. Jediná otázka, na ktorú sme s Veronikou nevedeli dať jasnú odpoveď bola, kedy bude dokončená diaľnica BA-KE. Jeho rada bola, že by sa nám hodila čím skôr a proti tomu sa nedá nič namietať.

Ďalej sme sa pýtali ako to vyzerá s braindrainingom v Poľsku. Odpoveď sa dala ľahko predvídať. Ide o peniaze a tých doma veľa nie je, takže treba ísť tam kde sú. Keďže doma nie sú tak tam netreba ani zostávať, ani sa tam vracať. Spomínal nám jeho brata ITčkára, ktorého si ešte na výške odchytila nemecká firma. Dnes má dvojté občiastvo, manželka doktorka, dve detičky a možno aj pes. Jednoducho idylka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najvtipnejší zážitok bol keď sme obrátili našu dišputu na tému EÚ a eurozóny. Jeho slovami, za všetko zlé môže EÚ: zobrala národné meny a deformuje národné štáty nadnárodnými záujmami. Treba preto odísť ta, kde je silná ekonomika - teda, ktorá bola silná ešte pred zavedením eura - a tam sa nájsť robotu. A ako ukazuje živá skúsenosť, nebolo krajiny kde som vycestoval a nestretol tam zamestnaného Poliaka. Šikovní sú. A hlavne mobilní.

Predzvesť úplnej kataklizmy videl v tom, že od apríla tohto roku má Poľsko vstúpiť do eurozóny. Znelo to tak dôveryhodne, že sme to brali ako informáciu z prvej ruky (kto iný ako on by mal o tom predsa vedieť). Čo sa človek nedozvie. Samozrejme, že to bola kačica, len škoda, že som na to prišiel, až neskôr doma. Mohla to by zaujímavá rozprava o tom, kde na to prišiel a ako sa na to pripravuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bol to veľmi vtipný stop a jedno sa musí našim severných susedom nechať. Rozprávať vedia pútavo a presvedčivo, len to miestami treba brať s rezervou. Tým "miestami" myslím priestor medzi miestom začiatku a miestom ukončenie rozhovoru. Ale miestami sa mýlim.

Jakub Betinský

Jakub Betinský

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Chodím stopom. Mám rád bezdomovcov a dobrú muziku. Viem byť sarkastický a občas pôsobím neisto. Chcem sa veľa naučiť a preto píšem. Quem te Deus esse Jussit, et humana qua parte locatus es in re, Disce. (Parsius, Satiry) Zoznam autorových rubrík:  OČAMI, KTORÉ VIDIA EIFFELOVKUSTOPÁROV SPRIEVODCA PO SLOVENSSPOLOČENSKÝ DŽOJNTHLASY ULICECESTA TAM A SPAŤNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu